.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خودکفایی گندم ، با واردات !

بر خلاف آنچه وزیر جهاد کشاورزی درباره عدم نیاز به واردات گندم پیش بینی کرده بود در دو ماهه ابتدای امسال یک میلیون و 195 هزار تن از این محصول وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 درصد افزایش یافت.

به گزارش شمال نیوز به نقل از تابناک ، وزیر جهاد کشاورزی در اواسط فروردین ماه در مصاحبه ای اعلام کرد: «به رغم کاهش 185 هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم با توجه به اینکه بارندگی در سال زراعی جاری از لحاظ پراکندگی بسیار مناسب بوده پیش بینی می شود میزان تولید آن به 5/13 میلیون تن برسد.»
محمدرضا اسکندری تاکید کرد: «با تحقق این میزان تولید امسال نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.»
اما بر اساس گزارش گمرک در دو ماهه ابتدایی سال جاری دو برابرمدت مشابه سال قبل گندم وارد کشور شده است.
اسفند ماه سال گذشته هیات دولت ادامه واردات گندم در سال 88 را به تصویب رساند و طبق این مصوبه مقرر شد در سال جاری نیز پنج میلیون تن از این محصول وارد کشور شود.
با وجود پیش بینی وزیر جهاد کشاورزی در مورد تولید باز هم بازنگری در این مصوبه صورت نگرفت و واردات گندم به قوت خود باقی ماند.
اسکندری گفته بود: «از 14 میلیون تن گندم نیاز سالانه کشور، امسال حداقل 5/13 میلیون تن گندم تولید می شود.»
اواظهار کرده بود: «امسال تولید حداقل 5/13میلیون تن گندم در کشور محقق خواهد شد.» این به منزله آن است که برای تامین نیاز گندم کشور نیاز به 5/0 میلیون تن گندم است.با وجود این، حتی اسکندری در جایی دیگر تصریح کرده بود: «امسال با توجه به سطح زیرکشت گندم و شرایط اقلیمی موجود پیش بینی می کنیم که نیازی به واردات گندم نداشته باشیم و تولید کشور به شکلی است که نیاز داخل تامین می شود.» بر اساس گزارش گمرک که از سوی ایسنا منتشر شده است در دو ماهه ابتدایی امسال یک میلیون و 195 هزار و300 تن گندم به ارزش 282 میلیون و600 دلار وارد کشور شده است که ارزش یورویی آن نیز 214 میلیون و
800 یورو می شود.
این میزان واردات، 66/16 درصد از وزن و 05/4 درصد از ارزش کل واردات به کشورمان است. همچنین قیمت متوسط یک کیلو گندم 20 سنت بوده است.

مجوز شرکت بازرگانی دولتی برای واردات پنج میلیون تن گندم
مجید پارسانیا معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی نیز در آغاز سال طی گفت وگویی با بیان اینکه در مصوبات سال جدید شرکت بازرگانی دولتی مجاز است نسبت به واردات پنج میلیون تن گندم اقدام کند، گفت: «میزان واردات بر حسب تشخیص و نیاز خواهد بود و برنامه ریزی متناسب با نیاز و مصرف کالاهای اساسی انجام می شود البته از آنجایی که برنامه های سال جدید از سال قبل پیش بینی شده بود، مقادیری از گندم مورد نیاز سال جدید در برنامه واردات قرار گرفته که به مرور تحقق می یابد.» همچنین براساس مصوبه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه کنترل بازار واردات دو میلیون و 180 هزار تن گندم مازاد بر پنج میلیون تن موضوع مصوبه خردادماه سال پیش با هدف جبران کسری گندم مصرف خبازی در سال 88 تصویب شده است. به گزارش «سرمایه» طرح خودکفایی گندم در دولت هشتم کلید خورد و از سال 1383 ایران از فهرست فائو به عنوان واردکنندگان عمده گندم جهان خارج شد و روند واردات این محصول کاهش یافت. حتی سال 86 ایران وارد عرصه صادرات آن شده بود. اما در سال گذشته با خشکسالی ناگهانی معادلات خودکفایی به هم خورد و طبق نظر فعالان و کارشناسان بخش برای تامین نیاز پنج میلیون تن گندم وارد شد.

پیش از این کارشناسان طرح خودکفایی گندم را اقدامی غیرکارشناسی ارزیابی کردند که در صورت بروز خشکسالی عدم موفقیت آن به خوبی نشان داده خواهد شد اما اسکندری وزیر فعلی جهاد کشاورزی و مجری سابق طرح خودکفایی گندم همواره آن را یک نقد غیرمنصفانه ارزیابی می کرد.

سوء مدیریت پشت اقلیم پنهان شد
همچنین عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز در گفت وگو با «سرمایه» درخصوص تولید امسال گفت: «با شرایط موجود بازگشت به وضعیت سال های خودکفایی بعید است.»
به اعتقاد کلانتری دلیل کاهش تولید گندم در سال 87 فقط خشکسالی نبود بلکه سوءمدیریت باعث این کمبود عظیم شد.

دبیرکل خانه کشاورز با بیان «اینکه مسوولان کمبود تولید را پشت خشکسالی پنهان کرده اند»، اظهار کرد: «اگر شرایط خشکسالی نیز حاکم نمی شد نسبت به سال 86 به طور حتم دو میلیون تن کاهش تولید داشتیم چرا که سال 86 بهترین پراکنش بارندگی در 50 سال گذشته را شاهد بودیم.» او معتقد است دولت با ارائه آمارهای غلط سعی کرده بازار را متعادل کند، در حالی که وضعیت به گونه ای خواهد بود که با قیمت های بسیار بالاتر باید گندم را از کشاورزان خریداری کند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.102 seconds.